Amalie Frøland (16) vil utvikle seg i Sola HK – Sola

Amalie Frøland (16) vil utvikle seg i Sola HK

Ungt keepertalent har signert læringkontrakt over fire år.

Hovedtrener Knut Ove Joa mener Amalie er det største målvaktstalentet Rogaland har hatt på veldig lang tid. Klubben har fulgt henne over en lengre periode, og hun har vært på jevnlig hospitering samtidig som Sola HK har hatt en god dialog med henne og foreldrene.

– Vi er veldig glade for at vi har henne i klubben de neste fire årene. Amalie har veldig store forutsetninger til å bli en særdeles god målvakt med stor rekkevidde. Jeg tror hun vil utvikle seg i Sola HK, sier han.

Amalie er oppvokst i Nord-Norge, men har siden hun var fem år gammel bodd på Lura i Sandnes. Der har hun spilt for Lura IL og videre på Austrått sitt aldersbestemte lag. Hun går sitt første år på videregående Wang Toppidrett Håndball.

Nå har hun ønske om å få enda mer konkurranse og utvikle seg mest mulig for å kunne tilfredstille nivået på A-laget til Sola i fremtiden.

– Jeg håper at jeg vil forbedre meg for hvert år, og et langsiktig mål er selvfølgelig å matche nivået for mest mulig spill på A-laget, forteller det unge talentet.

Hun mener en av hennes sterke sider er å ta i mot tilbakemeldinger og gjøre noe med dem. Amalie er ambisiøs og offensiv med et kritisk blikk på sin egen prestasjon. Å ikke bli for kritisk, men huske å ha et positivt fokus er til gjengjeld hennes svakhet.

– Det blir veldig spennende. Foreløpig er jeg litt sjenert på treningene, men jeg gleder meg til å bli mer komfortabel i gruppa. Det blir gøy og jeg ser frem til å utvikle meg.

Vi gleder oss over signeringen, og ser frem til noen spennende år med Amalie på laget!

Av Malene Folkvord