Alle gode ting er to! – Sola

Alle gode ting er to!

Det var kun fire dager etter sist oppgjør mellom lagene. Begge lagene var revansjesugne, Romerike etter onsdagens tap i NM og vi ville ha revansj etter fjorårets hjemmetap i serien.

Hjemmelaget kom best i gang, en god Rinka som tok viktige redninger bak, god flyt i angrepsspillet og et solid forsvar som tvang gjestene til skuddbom og tekniske feil. Når det var spilt fem minutter var stillingen 4-0, og publikum trodde kanskje det skulle bli en storseier i Åsenhallen. Det gikk seks minutter før Romerike fikk sin første scoring, og med påfølgende kontringer de neste angrepene klarte de å spise seg innpå og var kun bare ett mål bak.

Sola klarte igjen å dra litt i fra, og med to solide straffer fra Lene var de igjen foran og ledet 7-4 etter halvspilt omgang. Laget fortsatte å stå godt defensivt, som førte til at Romerike gjorde flere tekniske feil. Men igjen fikk de inn noen kjappe kontringer og klarte å bite seg fast i kampen.

Åtte minutter før slutt reddet Amalie straffe, og hjemmelaget hadde mulighet til å dra litt fra inn mot pause. De siste minuttene var jevnspilte, og vi klarte ikke å skaffe oss en luke. Lagene gikk til pause på stillingen 12-11.

Før halve minuttet var spilt i andre omgang utliknet Romerike til 12-12. De neste minuttene handlet om hjemmelaget, som satte tre raske og viktige scoringer og igjen skaffet seg en liten luke. Når Romerike klarte å ta en tellefeil med en utvist spiller og allikevel seks utespillere ute – fikk Sola sjansen til å dra mer ifra med flere minutter i overtall.

Søndagens kamp var en kamp mellom to lag som liker å spille fysisk i forsvar, og publikum fikk se flere tøffe dueller i Åsenhallen. Hjemmelaget førte an i kampen, men gjestene viste virkelig at de ville revansjere onsdagens NM-tap.

Med 15 minutter igjen av kampen fikk vi inn noen viktige scoringer og var på det meste foran med fem mål. Hjemmelaget spilte bedre i etablert forsvar og angrep, som førte til personlige feil hos Romerike og dårlige valg på skuddmuligheter midt i banen.

Nå gjaldt det å roe ned eget spill, og ikke la gjestene nok en gang spise seg innpå. Dessverre ble det ikke slik, laget fra øst kom mer og mer opp i ryggen på oss. Med kun syv sekunder av kampen mistet vi ballen, og Romerike fikk en gyllen anledning til å utlikne til poengdeling.

En skikkelig thriller-avslutning der altså – og heldigvis gikk det i vår favør. Vi vinner 28-27, og avslutter dermed uken med full pott mot Ringerike. Vår beste spiller blir kåret til Rinka Duijndam.

Nå venter det en lang mesterskaps-pause de neste ukene. Noen av spillerne skal på landslagssamlinger, Rinka slutter seg til den nederlandske landslagstroppen og Kristina Novak skal spille Intersport Cup og EM for Norge. Vi gleder oss til å heie de frem, og ikke minst også gleder vi oss til REMA 1000 ligaen starter opp igjen i desember.