A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Tasta HK – Sola

I tillegg til Malin er det ytterligere en spiller som i år har tatt steget fra rekrutt laget og opp i Sola A-tropp. Elise Haaland har tilbrakt sine barndomsår i Tasta HK, hvor hun spilte i 9 år.

Vi fikk tatt en prat med klubbleder Katrine Bugel.

1. Fortell litt om klubben og klubbens arbeid, visjon og verdier?
Tasta Håndballklubb har følgende verdier; respekt, ærlighet og glede, som vi vektlegger i det meste vi gjør.

Vi skal bygge respekt i alle ledd. Uttrykket ærlighet varer lengst er godt innarbeidet og vi skal være ærlige overfor hverandre.

Å se glede hos små barn, gleden av å endelig klare en god finte, få til et trekk eller redde en ball er fantastisk. Derfor skal vi alltid har godt fokus på at det skal være glede hos spillere, trenere og tillitsvalgte.

2. Fokus på talentutvikling?
Når det gjelder talentutvikling har vi nok en vei å gå. For rundt ca. 6 år siden var klubben i ferd med å legges ned. Og det ble gjort store tiltak for å bestå. Vi var den gang rundt 100 + medlemmer. Fokuset ble derfor lagt på rekruttering og få på plass et velfungerende styre.

Vi var etter hva jeg har forstått første klubb i landet som gjennomførte modulene i Klubbhuset i regi av NHF Region SørVest og dette har hjulpet oss på mange måter å bygge opp en klubb som i dag er på rundt 330 medlemmer. Altså ca. en tredobling fra hvor vi var for ca. 6 år siden.

Vi har bygget opp klubben på basis av frivillighet, men ser at rundt 12 års alder er det ikke lenger så populært å ha mamma eller pappa som trener. Vi har derfor begynt å ta inn eksterne trenere fra 12-13 års alder for å heve utviklingen. Vi har også begynt å benytte noen av våre J16 spillere som assistent trenere til yngre lag. Dette betaler vi dem også litt for.

Tilbakemeldingen på dette er veldig bra og det ryktes at noen av de yngre spillerne blir litt «starstruck» av disse eldre jentene. Vi tror at det å benytte noen av disse eldre spillerne også kan hjelpe til når det skal vises øvelser eks. finte.

For et par år siden hadde vi kun 4 dommere tilknyttet klubben. Vi gjør det nå på den måten at vi lar alle få barnekamplederkurs det året de fyller 13 år. Trenerne på lagene, som har dommere, har også i kontraktene sine at de skal følge opp lagets dommere. Det vil si at de vi ser kan ha potensiale som dommere får gå videre å ta dommer 1. Vi synes det skal være en viss forståelse hos dommere før de tar dommer 1, da det fort blir litt mer alvorlig. Vi har ikke lyst at noen skal slutte etter dårlige opplevelser. Dette har gjort sitt til at vi har nå har 20 dommere med enten dommer 1 eller høyere nivå.

3. Hva betyr det for klubben når spillere som har vært i deres klubb nå spiller i REMA 1000 ligaen?
Vi synes det er stor stas når tidligere spillere fra klubben vår gjør det godt. Når det gjelder Elise så har vi laget følgende artikkel – trykk her.

Vi laget også en artikkel i fjor med antallet spillere i ulike klubber fra Tasta som spilte Bring serie.

Det er viktig at klubben ser at vi fostrer fram dyktige spillere, og selv om de ikke spiller for oss lengre er vi ekstra stolte av hvor de kommer fra.

4. Hva kan gjøres av aktiviteter for å synliggjøre det flotte håndballarbeidet som gjøres i regionen?
Jeg tror det dere her gjør ved å lage en gladsak om lokale spillere er et veldig bra skritt i riktig retning her. Tenker at dette også kan ha en rekrutterings effekt for alle klubbene til idretten vår i regionen. Positiv omtale og kanskje være litt på utkikk etter denne typen saker utad til klubbene.

Å høre med de ulike klubbene her tror jeg er viktig, og jeg savner faktisk en god arena hvor vi klubbledere i regionen samles og lærer av hverandre. Det er utpå håndballbanen vi har lov å være fiender, utenfor skal vi hjelpe hverandre og bidra til gode vennskap mellom klubbene. Slik at det blir flest mulig forskjellige lag å spille mot lengst mulig.

Elise: Barndomsklubben min har betydd ekstremt mye for meg. Det gode miljøet, de gode venninnene på laget og alle minnene, er det som har gjort meg til å ville fortsette. Det var barndomsklubben som fikk meg til å bli forelsket i idretten.

Her kan du lese om de barndomsklubber som allerede er presentert:

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med de lokale klubbene! » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Randaberg HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Hinna HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Havørn Håndball » Sola (sola-hk.no)