A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Hinna HK – Sola

Frøydis Seierstad Wiik har de 2 siste sesongene spilt på Sola A-lag. Opprinnelig kommer Frøydis fra Hinna HK, hvor hun spilte i 9 år.

For å bli litt bedre kjent med klubben i Hetlandshallen, fikk vi en prat med Laila Neverdahl, som sitter i sportslig utvalg i Hinna HK.

1. Fortell litt om klubben og klubbens arbeid, visjon og verdier?
Hinna Håndball er en håndballklubb for jenter i alle aldre, samt for utviklingshemmede. Den sportslige suksessen og godt miljø gjør at både unge talenter og etablerte spillere søker til klubben. Klubben er veldrevet og teller i overkant av 330 aktive medlemmer og 50 trenere og frivillige.

Våre viktige verdier er humør, lagånd og redelighet og vi vil at det skal kjennetegne klubben i alle nivå.  Vi har hevdet oss i toppen av 2 divisjon, og hver sesong hatt et eller flere lag kvalifisert i den nasjonale Bring/Lerøy serien samtidig som vi sørger for å ha et breddetilbud på hvert alderstrinn.

Vi kan – vi vil – vi våger.

2. Fokus på talentutvikling?
Talentutvikling er viktig i alle breddeklubber, og Hinna tar mål av seg til å ha fokus på det ved å legge tiltrekke seg gode ressurser i trener og oppmann apparat, ha gode interne og eksterne hospiteringsprogram og samarbeide tett med skolene i distriktet.

Vi jobber hardt for å legge til rette for at våre talent blir ivaretatt både internt i klubben og i de tilfellene det er samarbeid mellom flere klubber/utviklingsmiljø.

3. Hva betyr det for klubben når spillere som har vært i deres klubb nå spiller i REMA 1000 ligaen?
Vi har sett flere spillere ta steget fra vår klubb til eliteserienivå de siste årene. Vi er stolt av at vi får bidra med nødvendig trygghet og utviklingen slik at våre spillere kan nå sine mål og drømmer. Det forteller historien om en klubb som tar talent og idretten på alvor, og det synliggjør muligheter for yngre talent.

4. Hva kan gjøres av aktiviteter for å synliggjøre det flotte håndballarbeidet som gjøres i regionen?
Vi skulle ønske oss et program med talent og utviklingssamlinger på tvers av klubbene for å sikre at spillere blir i sin breddeklubb frem til tidspunktet er riktig til å ta steget til øverste divisjoner. Vi er ikke tjent med at de beste samles på få lag- det ødelegger bredden. Det at så mange lokale spillere fra forskjellige spillere nå ha suksess i Sola, viser hvor viktig denne bredden og samarbeidet er.

Frøydis: Årene jeg spilte i Hinna har betydd mye for meg. Det gjelder både for det sosiale og på treningsfronten.

Her kan du lese om de barndomsklubber som allerede er presentert:

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med de lokale klubbene! » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Randaberg HK » Sola (sola-hk.no)