A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Forus & Gausel IL – Sola

På høyrekanten på Sola finner vi Emilie Andreassen Hamre. Hennes barndomsklubb er Forus & Gausel IL, hvor hun har spilt i hele 11 år.

Morten Landråk Asbjørnsen er daglig leder i klubben, og vi tok en prat med han for å høre mer om hvordan klubben jobber i det daglige.

1.Fortell litt om klubben og klubbens arbeid, visjon og verdier?
Forus og Gausel Idrettslag er tydelig på at vi ønsker å ta ansvar og gi et godt tilbud til barn og unge i bydelen. Vi er opptatt av at alle skal bli så gode som de kan, men at vi likevel har med flest mulig lengst mulig.

FGI jobber etter visjonen «Sammen om en bedre Bydel» fordi vi mener idrettslag står helt sentralt i utviklingen av gode lokalsamfunn.

2. Fokus på talentutvikling?
For å skape gode spillere må vi ha gode lag. Forus og Gausel er en breddeklubb, og vil gi tilbud til alle. Da må vi ha gode trenere som støtter opp om spillerne, og sørger for at de lærer samhold og lagspill.

Vi er opptatt av å gi trenerne mulighet til faglig påfyll, og vil at flest mulig trenere tar kurs for å bli enda bedre i oppgaven. Med dyktige trenere får vi gode treninger får vi også spillere som kan utvikle seg nok til å nå toppen.

FGI ønsker å holde spillerne så lenge vi har et godt tilbud til dem, og så slippe dem videre til klubber når vi ikke lenger kan gi god nok matching.

3. Hva betyr det for klubben når spillere som har vært i deres klubb nå spiller i REMA 1000 ligaen?
Det er selvfølgelig veldig stas at en tidligere FGI’er har debutert i REMA 1000-ligaen! Det gir inspirasjon til alle de unge lovende utøverne som er i klubben om at man faktisk kan nå toppen med å starte i en breddeklubb. Man må ikke starte i Sola HK eller Viking FK for å bli best, man kan starte i FGI og gå videre når man er god nok.

4. Hva kan gjøres av aktiviteter for å synliggjøre det flotte håndballarbeidet som gjøres i regionen?
Jeg tror at håndballen i hele regionen har mye å vinne på enda tettere samarbeid. Vi har flaggskip på dame- og herresiden som er kjempegode på å bruke lokalespillere. Her kan vi nok lære mye av hvordan fotballen jobber sammen. Samarbeid, fellesarrangementer og god kontakt mellom klubbene vil nok gjøre det lettere å vise alt det gode håndballarbeidet som skjer i klubbene i regionen.

Emilie: Jeg følte jeg fikk en god og trygg start sammen med venner fra lokalområdet, og skapte en felles interesse for oss.

Her kan du lese om de barndomsklubber som allerede er presentert:

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med de lokale klubbene! » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Randaberg HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Hinna HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Havørn Håndball » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Tasta HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Brodd Håndballklubb » Sola (sola-hk.no)