A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Brodd Håndballklubb – Sola

Brodd Håndballklubb er en av de «ferskeste» klubbene i regionen, og ble startet i 2003.
Guro Husebø på vår venstrekant spilte i klubben på Storhaug i 10 år, og vi tok en prat med Rodgeir Aanesen for å høre litt mer om klubben.

1. Fortell litt om klubben og klubbens arbeid, visjon og verdier?
Brodd Håndballklubb ble startet i 2003 som en avdeling i fleridrettslaget IL Brodd.

I 2010 gjorde Brodd en organisasjonsendring hvor alle avdelingene ble selvstendige idrettsklubber. På denne måten ble hver enkelt avdeling nå ansvarlig for sine egne beslutninger og drift. Det ble signert en samarbeidsavtale hvor klubbene fremdeles fronter Storhaug bydel med felles logo og Brodd-navnet.

Visjon
Brodd Håndballklubb har som visjon å drive en håndballklubb som gir barn, ungdom og voksne i nærmiljøet et attraktivt sportslig og sosialt miljø.

Verdigrunnlaget
Brodd Håndballklubb skal være et fristed for alle, uansett sosial, økonomisk, religiøs og kulturell bakgrunn. Alle som ønsker å ta del i organisert håndball skal få tilbud om dette.

Virksomhetsideen
All aktivitet skal i hovedsak være basert på dugnad og frivillig innsats, hvor dette er den grunnleggende verdien til alle medlemmene i klubben. Brodd Håndballklubb skal framstå på en måte som gjør at beboerne i nærmiljøet har lyst til at deres barn skal være med i klubben, basert på sportslig tilbud, verdigrunnlag og medvirkning i driften.

Mer informasjon om klubben finner du her.

2. Fokus på talentutvikling?
Klubben skal være en breddeklubb hvor det er plass til alle som ønsker å drive med håndball. Det er likevel mulig å bli en god spiller i klubben hvis en ønsker å legge ned tilstrekkelig med innsats.

3. Hva betyr det for klubben når spillere som har vært i deres klubb nå spiller i REMA 1000 ligaen?
Det betyr svært mye for klubben at en av klubbens tidligere spillere nå spiller i REMA 1000 ligaen. Dette viser at også små klubber kan fostre gode topphåndballsspillere.

4. Hva kan gjøres av aktiviteter for å synliggjøre det flotte håndballarbeidet som gjøres i regionen?
Profilering av klubbene gjennom aviser, lokal TV og sosiale media bidrar til synliggjøring av håndballklubbene. Begrensningen ligger kanskje i at at mange håndballklubber drives basert på dugnad, og kommer i skyggen av mer profesjonelle fotballklubber med større budsjetter og aktivitetstilbud som gjør synliggjøringen enklere.

Guro: Jeg hadde mange gode år i Brodd Håndballklubb. Når jeg tenker tilbake på disse årene tenker jeg på tilhørighet, glede og vennskap.

Her kan du lese om de barndomsklubber som allerede er presentert:

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med de lokale klubbene! » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Randaberg HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Hinna HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Havørn Håndball » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Tasta HK » Sola (sola-hk.no)