A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Austrått – Sola

Austrått IL er en klubb som har eksistert siden slutten av 1970 tallet.
Kristina Sirum Novak startet med håndball i denne klubben, og husker tilbake på disse årene med glede og flere gode minner.

Vi tok en prat med Bjørn Ravndal, og fikk lære litt mer om klubben.

1. Fortell litt om klubben og klubbens arbeid, visjon og verdier?
AIL er en typisk breddeklubb startet i 1977 med tilbud innenfor fotball, håndball, volleyball og Inline.

Per i dag har vi en håndballgruppe på ca 331 medlemmer inkludert spillere og trenere. De fleste årsklasser er representert med noen unntak. Som mange andre klubber har vi en stor bredde på barnenivå, men mister spillere i 15-16 års alder.

Vi har likevel hatt A-lag både for damer og herrer i flere år.

2. Fokus på talentutvikling?
Vi jobber etter mottoet ‘Flest mulig, lengst mulig’, og er opptatt av å gå barn og unge et tilbud så lenge de vil i hjemklubben sin.

Vi har hatt noen lag som har prøvd seg på landsdekkende serier, men generelt går våre spillere til de større klubbene hvis de vil satse i 16 års alderen.

Vi er en typisk breddeklubb, med andre ord forsøker vi å unngå spesialisering og spissing i ung alder. Veldig ofte ser vi at de er de som har hatt mest treningsvilje og som utvikler seg litt senere, som blomstrer og går videre til andre klubber når de er junior/voksen. Vi tror dette er fornuftig.

3. Hva betyr det for klubben når spillere som har vært i deres klubb nå spiller i REMA 1000 ligaen?
Vi tenker dette er en klapp på ryggen til de foreldre og trenere som har vært med på denne reisen, men ikke minst til inspirasjon for yngre jenter og gutter i klubben. Vi har i dag spillere som utmerker seg både i Sola, Ålgård og Sandnes for å nevne noen.

4. Hva kan gjøres av aktiviteter for å synliggjøre det flotte håndballarbeidet som gjøres i regionen?
Først og fremst må klubbene snakke sammen og samarbeide om de talentene vi har. Spillere må få være med og dra lagene i hjemklubben sin så langt som mulig før de går til klubber som satser på junior og A-lag. Synes det er bra at det nå også finnes en juniorserie, og her er det viktig at alle klubber får frem lag slik at det kan bli interessant å være med. Ellers tenker jeg at trenerutvikling og trenerutdannelse er noen klubbene kunne samarbeidet om. Turneringer er også flotte arenaer å vise seg frem på. I AIL forsøker hele håndballgruppen å dra samlet til Dyreparken turneringen hvert år. Dette skaper varige minner og bånd på tvers av aldersgrupper og lag i klubben.

Kristina: Det er klart at klubben man starter i betyr litt ekstra. For min del var det først og fremst en plass jeg var sammen med vennene mine og hadde det gøy, før jeg ganske fort forsto at det var håndball jeg ville drive med. Jeg fikk tidlig trene og spille kamper med både guttene og med noen av de eldre lagene i klubben, dette bidro i stor grad til å motivere meg til å ville bli best mulig!

Her kan du lese om de barndomsklubber som allerede er presentert:

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med de lokale klubbene! » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Randaberg HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Hinna HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Havørn Håndball » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Tasta HK » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Brodd Håndballklubb » Sola (sola-hk.no)

A-laget til Sola består av flere lokale spillere fra regionen – bli bedre kjent med Forus & Gausel IL » Sola (sola-hk.no)