Ungt talent til Sola – Sola

Ungt talent til Sola

16 år gamle Sara Svarstad fra Sandnes har signert lærlingkontrakt over fire år med Sola HK.

Ungjenta, som tidligere har spilt for Austrått IL, er likevel ikke helt ny på Sola. I romjulen fikk hun hospitere på elitelaget, og trente med dem etter det.

– Jeg fikk tilbud om å begynne på Sola med en gang etter hospiteringen, men da var jeg så godt i gang med Bringserien i Austrått at jeg valgte å fullføre den. Så jeg spilte kamper for Austrått, og trente med Sola, forteller Svarstad.

Midtbacken syns det har vært spennende å få spille med litt mer rutinerte spillere.

– Det har vært både kjekt og utrolig lærerikt. Jeg har fått sett nivået og gamet, og fått være en del av laget, sier hun.

– Et stort talent

Sola skrev tidligere om hospiteringsprogrammet. Da hadde trener Knut Ove Joa følgende å si om 16-åringen:

– Sara er et stort talent. Hun viser helt riktige holdninger, hun er ydmyk, og hun viser hele tiden at hun vil lære. Det er gode egenskaper å ha som håndballspiller.

– Føler meg som en svekling

Å gå fra å spille med jevnaldrende jenter til spillere som har lang erfaring har vist seg å bli utfordrende. Men Svarstad er klar for å gå inn med alt hun har.

– På styrketreningene føler meg som svekling. I spill går det greit, men de er mye tøffere og sterkere. Men jeg skal klare å komme meg opp på nivået, sier hun med selvsikkerhet i stemmen.

Og hun har store forventninger både til seg selv og til laget:

– Jeg håper jeg kan få spilletid, og det er stort om jeg klarer å score mer enn jeg har gjort. Så håper og tror jeg at laget gjør det best mulig og rykker opp til eliteserien igjen.

– Det er veldig stort for meg å få spille for Sola, og jeg gleder meg enorm, avslutter Svarstad.