38 mål på 8 kamper – Sola

38 mål på 8 kamper

Malin Holta (19) står sjeldent uten scoring etter kamp, og gleden av å prestere motiverer henne i håndballhverdagen. Men hun vet hva hun må bli bedre på.

– Jeg må jobbe med å bli mer aggressiv i forsvar. Jeg setter meg noen mål før kamper, og det er blant annet å ha et godt forsvarsarbeid, være fokusert og konsentrert, og selvfølgelig å score mål, smiler hun.

Malin har siden hun var 6 år gammel brukt mye tid på håndballbanen – først i Randaberg HK, og nå i Sola HK. Hun har spilt for Sola siden hun var 16 år, og trives godt.

– Samholdet i laget vårt er utrolig bra. Du føler at du har en plass i gruppa, og den følelsen er veldig god, forteller hun.

Ved siden av håndballen studerer nittenåringen til å bli sosionom ved Universitetet i Stavanger. Hovedfokuset ligger på sporten, men hun har sett viktigheten av å ha en utdanning å falle tilbake på. Det lille hun har av fritid prøver hun å bruke på vennene sine.

– Det blir ikke tid til å gjøre så mye mer enn å spille håndball, studere og å være med venner. Men det gjør ingen ting, det er jo noe jeg har valgt helt selv, forklarer ungjenta.

Egentrening i jula

Sola har hatt spillepause fra Postenligaen i noen uker allerede, og neste kamp blåses ikke i gang før 6. januar. Men ikke tro at spillerne tar juleferie av den grunn.

– Akkurat nå holder vi mest på med fysisk trening, altså styrke og utholdenhet. Det blir en del egentrening. Selvfølgelig spiller vi håndball også, og vi kjører noen internkamper inni mellom, forteller Malin.

Laget står med tre poeng i serien, og ligger nederst på tabellen. For å vinne flere kamper på nyåret skal jentene jobbe med å holde nivået stabilt under kampene.

– Det har gått litt opp og ned i høst. Vi er gode og spiller bra periodevis i kampene, og nå skal vi jobbe hardt med å bli kvitt de dårlige svingningene, sier hun.

Julekos

I dagene rundt julaften står egentrening på planen. Når Malin får unnagjort disse øktene er hun helt klar på hva hun skal bruke tiden på:

– Jeg skal slappe av hjemme og kose meg! Og kanskje jobbe litt, avslutter hun.