Vi vinner mot Ålgård i 3. runde i NM – Sola
Foto: Kenneth McDowell

Vi vinner mot Ålgård i 3. runde i NM

Onsdag var det klart for 3. runde i NM og lokaloppgjør. 128 tilskuere hadde tatt turen til Gjesdals nye storstue.

Ingen tvil om at lokaloppgjør har en ekstra nerve, og begge lag har en litt famlende start. Det er allikevel Sola som starter best – og leder 0 – 5 når Ålgård tar timeout etter 7 spilte minutter. Solajentene viser dermed at de var sugne på å starte kampen bedre, enn treningskampene lagene hadde i august.

Det skulle gå over ni minutter i første omgang før hjemmelaget setter ballen bak Amalie i Sola målet. Da står det 1 – 6 til bortelaget, etter at Sola har fått noen flotte kontringsmål.

Deretter følger 7 målløse minutter, før Maja setter inn vårt 7 mål etter en fantastisk pasning av Johanna som er kommet inn i mål etter at Amalie fikk et skudd i fjeset. Trenerteamet ønsket å komme med noen justeringer, og Steffen tar time out etter 17 minutter.

Ålgård kommer mer inn i kampen utover i omgangen, men Sola holder seg foran i protokollen med 3 – 4 mål. 1. omgangen går ikke inn i historien som den mest målrike, og til pause så står det 9 – 12.

Hjemmelaget setter de tre første målene i 2. omgang, og utlikner med det til 12 – 12 etter 3 spilte minutt. To minutter senere scorer Ålgård og går opp i ledelsen for første gang i kampen.

Nå følger lagene hverandre tett, men det er fortsatt ikke målrikt – og det står 15 – 15 etter 13 spilte minutter. Andre omgangen er dessverre preget av flere tekniske feil fra Sola sin side, og når omgangen er halvspilt velger Steffen å ta en time out for å luke dette vekk. Ålgård leder da 16 – 15, og stemningen i hallen er betraktelig bedre enn i starten av kampen.

Noen velvalgte ord må Steffen og Kjetil ha kommet med, for Sola er laget som setter ballene i mål etter time out – og når det er 20 minutt spilt er det Sola som leder 17 – 19.

7 minutter før slutt tar Ålgård time out. Sola har vært det førende laget etter deres time out, og hjemmelaget ønsker å få til en sluttspurt mot regionens eliteserie lag. Men denne gangen vil ikke Sola gi slipp på ledelsen, og med fem minutter igjen leder vi 17 – 22.

I siste sekund setter Maja inn vårt mål nr. 25, vi vinner 18 – 25 og er dermed klar for 4. runde i NM. Vi takker Ålgård for en spennende og jevn kamp, og ønsker de lykke til videre med sesongen i 1. divisjon.

Vår beste spiller blir kåret til #22 Kristina Novak.

Vår beste spiller i onsdagens kamp blir Kristina Novak. Foto: Kenneth McDowell.

Trekning til 4 runde i NM skjer i morgen, torsdag 24.09 kl. 15:00
Kampen vil bli spilt onsdag 14.10.