2 poeng med hjem fra Bergen – Sola
Foto: Leah Bratthammer

2 poeng med hjem fra Bergen

Vestlands-derby. Øvre del mot nedre del av tabellen. Det var rammene for kampen onsdag kveld. Historien viser ofte tette og jevne oppgjør mellom Tertnes og Sola - og historien gjentok seg også onsdag kveld.

Sola åpnet målprotokollen i første angrep, når Live satt inn ballen fra syvmeteren. I minuttet etterpå doblet Frøydis til 0-2. Det skulle gå i underkant av fem minutter før hjemmelaget satt sin første scoring, da sto det 1-4 til Sola. Hjemmelaget kom mer med utover i omgangen, men Sola var laget på banen som helt klart hadde initiativet.

Når første omgang var halvspilt lå Sola foran 5-10 på resultattavla. Steffen fikk benytte flere i troppen, og rullert godt på spillerne. Inn mot pause beholdt Sola en god luke, og var klart best. I omgangens siste minutter fikk Tertnes litt mer spillerom og scorte noen enkle mål. Vi var allikevel foran med fire når lagene gikk i garderoben 14-18.

I andre omgang startet Tertnes med mest initiativ i kampen, og kun fem fem minutter ut i andre omgang var Solas ledelse kun på ett mål. Gjestene var klare på at viktige poeng måtte sikres i Åsane Arena, og tok mer grep om eget spill, og klarte å øke forspranget igjen. Sola var uheldige og fikk ikke satt inn viktige kontringer mot en god Tertnes målvakt, og vi klarte aldri å skikkelig avgjøre kampen tidlig i siste omgang.

Onsdagens kamp ble en litt rotete kamp, tidvis var det mange tekniske feil hos begge lag og ikke alltid alle avgjørelser var like lette og forstå. Tertnes klarte aldri å utlikne vår ledelse, og med fem minutter igjen var Sola igjen fem mål foran. Nok en gang viste laget fra Bergen at de også ønsket å stå igjen med poeng, og stillingen jevnet seg igjen ut. De siste minuttene var nervepirrende i Åsane Arena, men vi klarte heldigvis å beholde roen og vant til slutt 27-30.

Vi tar med oss to viktige poeng med i bagasjen på vei hjem fra Bergen, og nå rettes fokuset mot søndagens viktige hjemmekamp i Europaligaen i Stavanger Idrettshall.
Martine Wolff blir kåret til vår beste spiller i onsdagens kamp.